زبان‌های اول جهان

مطالعه و شناسایی زبان‌های اول جهان یکی از ملزومات عصر حاضر می‌باشد. آشنایی با این زبان‌ها می‌تواند علاقه‌مندان به یادگیری زبان‌های خارجی را در خصوص انتخاب زبان مورد نظر خود یاری نماید.  زبان‌های اول جهان در حقیقت به زبان‌هایی اطلاق می‌شود که بنا به دلائل مختلف، متکلمین زیادی در سرتاسر جهان دارند.

پر مخاطب شدن یک زبان، می‌تواند دلائل متعددی داشته باشد. دلائلی چون جمعیت، روابط تجاری، محصولات علمی، سهولت یادگیری و سایر موارد، می‌تواند منجر به افزایش علاقه‌مندی افراد به یادگیری زبان یک کشور به خصوص گردد.

در ادامه به معرفی و بررسی تعدادی از این زبان‌ها می‌پردازیم.

تعدادی از زبان‌های اول جهان

اولین زبان : زبان چینی مندرین

زبان چینی اولین زبان در لیست زبان‌های اول جهان می‌باشد. این زبان، پرمخاطب ترین زبان در جهان می‌باشد. حدود 1 میلیارد نفر در دنیا به این زبان با یکدیگر صحبت می‌کنند. علت این امر این است که کشور چین، پرجمعیت ترین کشور جهان می‌باشد. اگر چه زبان چینی زبان دشواری می‌باشد، اما با تمرین و ممارست خواهید توانست با یک میلیارد جمعیت جهان همسو شوید.

همچنین، امروزه کشور چین تبدیل به یکی از قطب های قدرتمند اقتصادی جهان شده است. بنابراین، یادگیری این زبان، به تجار کمک می نماید که بتوانند با تجار چینی وارد معامله شده و سود خوبی از این طریق برای خود به ارمغان بیاورند.

دومین زبان : زبان انگلیسی

زبان انگلیسی دومین زبان در لیست زبان‌های اول جهان می باشد. حدود 510 میلیون نفر در سرتاسر دنیا به زبان انگلیسی با یکدیگر صحبت می‌کنند.

بسیاری از افراد جهان، انگلیسی زبان بوده و زبان انگلیسی، زبان مادری آنها می‌باشد.

اما بسیاری دیگر از افراد، زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم فرا گرفته و در موقعیت‌های مختلفی چون مناسبات تجاری، مناسبات تحصیلی و مواردی از این دست، از این زبان استفاده می‌نمایند.

سومین زبان : زبان هندی

زبان هندی سومین جایگاه را در لیست زبان‌های اول جهان به خود اختصاص داده است. هندوستان کشوری است که جمعیت آن روز به روز در حال افزایش می‌باشد. برخی بر این باورند که جمعیت این کشور، با توجه به نرخ رو به رشد آن، به زودی از جمعیت کشور چین نیز بیشتر خواهد شد. اما در این کشور علاوه بر زبان هندی مردم به زبان انگلیسی نیز صحبت می‌کنند. در حقیقت، زبان انگلیسی نیز در این کشور بسیار مهم بوده و جایگاه ویژه‌ای در زندگی مردم کشور هند دارا می‌باشد. بنابراین، می توان با قاطعیت گفت که زبان هندی هیچ گاه زبان اول جهان نخواهد شد.

زبان‌های اول جهان

چهارمین زبان : زبان اسپانیایی

حدود 390 میلیون نفر در جهان به زبان اسپانیایی با یکدیگر تعامل می‌کنند. این زبان، چهارمین جایگاه را در لیست زبان‌های اول جهان به خود اختصاص داده است.

بسیاری از افراد انگلیسی زبان، زبان اسپانیایی را به عنوان زبان دوم خود انتخاب کرده و به یادگیری آن می پردازند. این افراد در دبیرستان و یا در دیگر مراحل زندگی، به مطالعه و فراگیری زبان اسپانیایی می‌پردازند.


بیشتر بخوانید : لهجه در آموزش زبان – چرا خارجی ها عمدتاً لهجه دارند؟


پنجمین زبان : زبان روسی

پنجمین زبان در لیست زبان‌های اول جهان ، زبان روسی می‌باشد. حدود 280 میلیون نفر در سرتاسر دنیا به این زبان تکلم می‌نمایند. علاوه بر مردم روسیه، مردم قزاقستان و بلاروس نیز به این زبان صحبت می‌نمایند. حتی بعضاً در کشور آمریکا نیز مردم به زبان روسی با یکدیگر صحبت می‌کنند.

زبان روسی همچنین، یکی از زبان‌های رسمی سازمان ملل متحد می‌باشد.

دیگر زبان‌های اول جهان

ششمین زبان : زبان عربی

زبان عربی یکی از زبان‌های اول جهان می‌باشد. 246 میلیون نفر در جهان به این زبان صحبت می‌نمایند. قدمت این زبان بسیار زیاد بوده و همچنین، این زبان در کشورهایی چون مصر، اردن، سوریه، لبنان، عراق، کویت و عربستان سعودی دارای مخاطبین بسیاری می‌باشد.

همان طور که می‌دانید، قرآن کریم، کتاب آسمانی مسلمانان نیز به زبان عربی می‌باشد. بنابراین، میلیون‌ها مسلمان در سرتاسر جهان، علاقه‌مند به یادگیری زبان عربی به عنوان زبان دوم خود می‌باشد. بدین ترتیب، قادر خواهند بود به راحتی به تعامل با جامعه اسلام بپردازند.


بیشتر بخوانید : حفظ کلمات به‌طور طبیعی و نقش آن در فرایند آموزش زبان


هفتمین زبان : زبان بنگالی

زبان بنگالی از دیگر زبان‌های اول جهان می‌باشد. حدود 211 میلیون نفر از مردم جهان به این زبان با یکدیگر صحبت می‌نمایند. کشور بنگلادش دارای جمعیتی در حدود 120 میلیون نفر می‌باشد. تقریباً تمامی جمعیت این کشور، به زبان بنگالی با یکدیگر گفتگو می‌نمایند.

هشتمین زبان : زبان پرتغالی

زبان پرتغالی از دیگر زبان‌های اول جهان می‌باشد. حدود 190 میلیون نفر در سرتاسر جهان به این زبان تکلم می‌نمایند. پس از جدایی کشور پرتغال از کشور اسپانیا، پرتغالی‌ها سعی در گسترش کشور خود نموده و در این مسیر توانستند زبان کشور خود را نیز به بسیاری از کشورها از جمله برزیل، ونزوئلا، آنگولا و … وام دهند.

نهمین زبان : زبان مالایی

این زبان، از دیگر زبان‌های اول جهان بوده و حدود 160 میلیون نفر از مردم جهان به این زبان با یکدیگر به تعامل می‌پردازند. زبان مالایی در میان مردم کشورهایی چون مالزی و اندونزی بسیار پرمخاطب می‌باشد.

مردمی که به زبان مالایی تکلم می‌نمایند، دارای لهجه‌های بسیار متفاوتی می‌باشند. اما همه این لهجه‌ها دارای ریشه مشترک و واحدی می‌باشند.

مهم‌ترین لهجه در زبان مالایی، لهجه ” مالایی اندونزیایی “می‌باشد.

دهمین زبان : زبان فرانسوی

زبان فرانسوی از دیگر زبان‌های موجود در فهرست زبان‌های اول جهان می‌باشد. حدود 130 میلیون نفر در سرتاسر جهان به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند.

زبان فرانسوی علاوه بر کشور فرانسه، در کشورهایی چون کانادا، بلژیک، کامرون، رواندا و هائیتی نیز مخاطبین بسیاری دارد.

لازم به ذکر است که زبان فرانسه، عمده شهرت خود را مدیون ادبیات عاشقانه، اشعار و نمایشنامه‌ های مشهور در این کشور می‌باشد.

برگرفته شده از : skillearn.ir